Visita a la Deixalleria i a l’abocador de la Noguera

El dimecres 12 de febrer els alumnes de 3r d’ESO B van anar a deixalleria i a l’abocador de la Noguera. També van venir els alumnes de 2n de Batxillerat que cursen Ciències de la Terra.

A la deixalleria vam poder veure quin tipus de residus s’hi recullen, comfebrer12 es classifiquen i quin tractament han de rebre.

A continuació van poder pujar fins a l’abocador, anomenat tècnicament “dipòsit controlat de residus”.

(totes les fotos fent clic damunt aquesta)

A la Deixalleria, alguns residus com la ferralla, la fusta, els voluminosos o els vidres poden guardar-se en contenidors a l’aire lliure. Altres com les piles, els fluorescents o els aparells elèctrics i electrònics han d’estar sota cobert per tal que no es mullin i  no  contaminin el sòl. I uns tercers, com els fitosanitaris, han d’estar no només sota cobert, sinó també aïllats de la resta a causa de la seva toxicitat.

L’abocador és una instal·lació on els residus que no s’han reciclat, és a dir, aquells residus urbans procedents dels contenidors del rebuig, són abocats de manera que no puguin ser font de contaminació de l’entorn: l’aigua, l’aire, el sòl, la flora i la fauna.

Tant l’explicació del tècnic del Consell Comarcal de La Noguera com el que nosaltres hi vam poder veure ens va causar un fort impacte, alhora que una gran preocupació: milers de metres quadrats de residus soterrats, dipòsits d’aigües i de gasos tòxics i, el més inquietant de tot, tones i tones de residus encara a la superfície que fan de pastura de bandades d’ocells carronyaires.

Vam assabentar-nos, i vam poder comprovar que, lamentablement, els habitants de La Noguera suspenem en reciclatge.  Segons ens va informar el tècnic Joan Eroles, si els ciutadans de la Noguera discriminéssim bé els nostres residus domèstics, al voltant d’1kg habitant/dia, només un 10 % d’aquests es dipositarien al rebuig i, per tant, a l’abocador. La realitat, però, és que, actualment, gairebé el 50 % dels residus domèstics de La Noguera van a parar a l’abocador, tractant-se en la seva major part d’envasos de plàstic, d’alumini o de brics, uns materials que poden trigar centenars d’anys en biodegradar-se.

Aquest article ha estat publicat en Activitats, Escola Verda. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.