NOTES D’EXCURSIÓ PELS PARES

cartas.jpg  Una excursió és una excusa perfecta per a escriure una nota pels pares. És un recurs molt adequat per a treballar la presentació, la bona lletra, la distribució del text, l’ortografia,… Cal paciència i no voler córrer. Entre tots podem decidir quina informació hi ha d’aparèixer, de quina forma ho redactem i com s’escriuen les paraules que no tenim clares. Quan tot estigui apuntat a la pissarra, cada nen haurà de copiar-ho, de la forma més clara possible, a un full net. La signatura del professor, el segell i un sobre de l’escola faran que tingui una imatge seriosa a ulls dels nens. A més, segur que d’aquesta manera, ningú s’oblidarà de fer-la firmar pels pares!

MEMORY DE SINÒNIMS I ANTÒNIMS

 memory.jpg

Aquí van 15 parelles de sinònims i 15 d’antònims. Els podem imprimir en cartolina, retallar-los i plastificar-los. Ja tindrem preparats dos jocs de memory. Posats damunt la taula boca abaix haurem d’anar girant, per torn, les parelles corresponents (només podem girar dues targetes cada vegada). Si fallem, les tornem a girar i ens passa el torn. Guanya qui aconsegueix recollir més parelles. Serà una bona manera de treballar el vocabulari.

SINÒNIMS                                                 

ANTÒNIMS

CREA ELS TEUS PROPIS MOTS ENCREUATS

He trobat una pàgina web que ens permet baixar-nos lliurement un petit programa amb el que podem crear i imprimir els nostres propis mots encreuats. És molt fàcil de fer anar  i pots construir-los al teu gust: definicions, idioma, tamany, títol, … Els mots encrecuats són un joc molt motivador i que ens permet treballar la comprensió lectora, la riquesa de vocabulari i l’ortografia de forma amena. Si, a sobre, els podem crear tal i com volem, … resulten una eina molt interessant. Clica a sobre la imatge per baixar-te el programa.

crucigrama.png

GIMNÀSTICA OCULAR

gimnasia-09.gifUtilitzo els quadernets “Practica la lectura” de l’editorial Edebé per a fer exercicis d’agilitat visual i gimnàstica ocular. Per guanyar eficàcia en la mecànica lectora és important practicar-los de tant en tant: trobar paraules repetides, fer camins de lletres, llegir textos semiesborrats,  etc… Hi ha pocs quaderns al mercat que recullin exercicis d’aquest tipus i aquest n’és un de molt bo.

portada-001.jpg

DOS TRUCS SENZiiiiiiiLLS PER ESCRIURE MILLOR

És molt senzill i no ens costa res donar dues normes d’escriptura als primers cursos de la primària:

 1. Canviar totes les “i” (les que trobem entre frases, clar) per punts.

2. Fer frases que no superin la línia de llargada.

Simplement amb aquesta pauta, tan senzilla d’entendre i aplicar, els escrits dels alumnes milloraran molt. Pel que fa a la primera norma tots estem cansats de veure redactats plens a vessar de “is” i és la partícula conjuntiva més simple la que s’aprèn abans i, per tant, la més usada pels nens i substituint-la per punts serà un primer pas per erradicar-ne el seu abús i més endavant potser podrem valorar la necessitat d’introduir partícules noves (“tot i això”, ”però”, “fins i tot”, etc…) i trobarem un estil més senzill. Uffff, quin fart de “is” !!!! Així mateix, pel que fa a la necessitat de construir les frases curtes, tal i com apunta en Daniel Cassany a La cuina de l’escriptura (Ed. Empúries), la tendència literària històrica és a escurçar les oracions. Un estudi anglès pondera la mitjana de paraules per frase de Descartes en 74, de Proust en 38 i de Simenon en 15. És evident, doncs, que un text clar es serveix de frases curtes.

cuinan.jpg

QUINZE JEROGLÍFICS

Aquí van quinze jeroglífics en powerpoint per exprimir-nos les neurones (no massa!). Aquest joc sol agradar molt i, normalment, sense demanar-ho massa, són els mateixos alumnes qui després es posaran a pensar-ne de propis. Si cliques on diu “Docs” te’l pots descarregar lliurement.

140 PARAULES PER MINUT

velocimetro1.gif 

Aquesta és la velocitat, si fa no fa, d’una bona lectura en veu alta. Moltes paraules per minut menys és llegir lent i moltes més, massa ràpid. Tant si llegim molt a poc a poc com si ho fem massa depressa no entendrem res. Exercicis en que el mestre o cadascú es compti el número de paraules que llegeix en un minut són molt interessants de fer a classe. Primer perquè cadascú pot veure el seu nivell de mecànica lectora i, segon, perquè és un càlcul en el que s’ha d’afinar força el ritme lector. No només els que van molt lents hauran d’esforçar-s’hi, sinó que els que llegeixen amb fluïdesa segurament voldran córrer massa i es passaran de les 140 paraules per minut. No sempre “guanya” qui és més bo, sinó qui “afina més la punteria”.

running1.gif

INFO-K

A la web de l’Info-K hi podem trobar tots els reportatges que emet aquest informatiu infantil del K3. Són petits vídeos de dos o tres minuts que ens expliquen notícies de tot tipus. El llenguatge és molt planer però no es deixen de tractar tota mena de temes que poden interessar als nens. Hi tenen cabuda des dels esports fins el terrorisme, des de reportatges de natura fins a temes de política internacional. Això sí, tot explicat de forma molt didàctica. És una eina ideal per a treballar la comprensió i expressió oral dels alumnes: entendre la notícia, fer un petit debat, etc…

 

LA REVISTA DELS SÚPERS

La “Revista dels súpers” s’aparta força del to del “Cavall fort” o del “Tretzevents” (que no són gens dolentes…). Però també convé tenir alguna revista de format i continguts més moderns. Entrevistes a grups de música actuals, referències a sèries de la tele, reportatges sobre jugadors de futbol,… Les revistes infantils són sempre una mica cares, però normalment es pot trobar algun recurs (subscripció, demanar els números antics a la biblioteca, etc…). 

revistadelssupers.jpg

INTERCANVI DE LLIBRES

Cada nen de la classe por portar un llibre de casa que li hagi agradat especialment. Amb tots, es pot organitzar l’intercanvi: jo et deixo el meu i tu em deixes el teu. Sense invertir ni un euro en la biblioteca d’aula podem generar una dinàmica de préstec de llibres molt interessant.