L’hàmster
Èssers vius: animals març 25th, 2008Ens hem preguntat per què els hàmster tenen els ulls vermells?
L’hipòtesi és: Per veure-hi millor de nit.
Per poder saber si la resposta (hipòtesis) és certa o no hem de buscar informació.
Primer ens hem imagitat el nostre hàmster i el que l’hi entra i el que l’hi surt.
QUÈ HEM APRÈS DELS HÀMSTERS
1. Què és?
L’ hàmster és un mamífer, això vol dir que les cries neixen de dins de la panxa de la mare i, a més a més, xuclen la llet de la mare per alimentar-se.
És un rossegador, doncs sempre està rossegant coses dures com la fusta, les nous, el pa sec… per evitar que se li facin les dents massa llargues.
2. Com és?
- És un animal domèstic, és a dir, que el podem tenir a casa com a mascota.
- Els seus ulls són negres i els bigotis llargs. Té un pèl molt suau que pot ser de diferents colors:
- marró
- gris
- blanc
- vermellós
- … quasi no té cua i les potes són curtes
- És del tamany de la nostra mà. La femella és una mica més gran que el mascle.
![]()
- Hi ha hàmster que tenen els ulls vermells, això és degut a una mutació genètica. Aquesta varietat d’hàmster és albina. Aquest efecte es produeix per la falta de pigmentació en la retina. Al ser transparent l’ull pren el color vermell de la sang que flueix pels vasos sanguinis. Alguns hàmsters, també els tenen color robí, això es produeix perquè els seus pares tenien gens d’hàmster albí. I els fills l’han heretat.
- L’hàmster no té molt bona vista, veu en blanc i negre. L’oïda és molt important, perquè la necessiten per sentir els seus enemics, la serp, les aus, … L’olfacte és el més desenvolupat, doncs coneixen la seva família i els seus amos per l’olfacte. És un animal molt carinyós, simpàtic i inofensiu.
3. Què fa?
- L’hàmster necessita fer exercici i li encanta jugar, donant voltes al cèrcol o passant pels tubs.
-
No li agrada sentir-se brut i sempre es neteja la cara i els bigotis amb les potes del davant. Fa les seves necessitats sempre al mateix lloc.
-
Dorm quasi tot el dia. S’enrotlla formant una bola amb el cap amagat sota la panxa. Al vespre l’hàmster té gana i se’n va a menjar, també és quan aprofita per fer exercici.
- Quan sent un soroll estrany, es posa dret sobre les potes del darrere i ensuma l’aire per descobrir si hi ha perill.
4. Què menja?
- A l’hàmster li agraden les llavors, les pipes, la fruita, la verdura i fins i tot, la carn crua i els insectes.
- L’hàmster s’omple les galtes de menjar, el guarda al seu amagatall i quan té gana, va a buscar-lo.
5. Com neixen?
- Normalment l’hàmster viu sol. Només li agrada d’estar amb els altres hàmsters quan arriba el moment d’aparellar-se.
- Quan el mascle i la femella s’han aparellat, la femella vol tornar a estar sola. Aviat tindrà fillets. La femella serà la mare i el mascle serà el pare.
- La famella s’engreixarà perquè els seus fillets estan creixent dins la seva panxa. Mentre, preparà un niu amb materials suaus, com els fils de cotó o de llana, trossets de paper,.. perquè sigui tou i confortable.
6. Com creixen els hàmsters
- Setze dies després de l’aparellament, neixen les cries. Normalment, els hàmsters tenen set o vuit cries.
- Els petits neixen de color rosat, sense pèl i amb els ulls tancats i coberts de pell, són totalment cecs. Als hàmsters els creix de seguida un pèl molt suau.
- Durant 21 dies la mare els protegeix i els alimenta, les cries xuclen la llet de les mamelles que es troben al ventre de la mare. Els llepa per netejar-los i, si s’allunyen gaire, els va a buscar i se’ls posa a la boca per transportar-los.
Conclusions
No tots el hàmster tenens els ulls vermells ja que depèn d’un gen que els hi transmeten els seus pares.
Els ulls vermells no són per veure-hi millor a la nit, els hàmsters no tenen massa bona vista, tenen millor l’olfacte.
Com ésser viu que són realitzent tres funcions:
-
Es reprodueixen (provenen d’altres éssers vius)
-
Es relacionen (capten i responen a estímuls)
-
Es nodreixen, és a dir, s’alimenten (canvien matèria i energia amb el medi)
.jpg)
març 27th, 2008 at 12:07
EM dic JESSICA DE 4B M`agradat el vostre treball
abril 4th, 2008 at 11:12
M’ha agradat molt la vostra feina dels hàmsters!!! Candela i el model ésser viu… jajajajaja!! Veig que les hores de ciències amb la Conxita han donat el seu fruit! Molt bé!Salutacions a tothom,
Aida
abril 14th, 2008 at 17:01
a mi m’agaradat molt pk he d fe un trball d’aixo i m’ha ajudat molt
setembre 18th, 2008 at 17:33
MA AGRADAT MOLT EL VOSTRE TREBALL.
ELS DE SEGON DE L’ESCOLA MARINADA DE MASNOU ACABEM DE COMENÇAR AQUEST PROJECTE.
FINS AVIAT
setembre 30th, 2008 at 18:29
HOLA SOC LA MERCÈ. SOC
DE L’ESCOLA MARINADA COM EL GUIFRÉ. FAIG SEGON . EL VOSTRE TREBALL ES MOLT XULO.
octubre 10th, 2008 at 11:54
minis
octubre 11th, 2008 at 09:33
Hola, ésta molt be la vostra pagina.Os felicito
octubre 22nd, 2008 at 19:41
eñs hàmsters són animals domèstics
octubre 22nd, 2008 at 19:41
els hàmsters són animals domèstics
octubre 22nd, 2008 at 19:45
està molt bé la vostra pàgina!!!m’ha ajudat a fer els
deures
maria 4tB
desembre 1st, 2008 at 19:35
Hola soc en xavier, m’ha encantat aqusta pagina i m’ha servit per fer un treball sobre els Hamsters q per sert tinc 2 ( i els seus 10 fills) agrgeume a xavier_b1998@hotmail.com si boleu parlar de hamsters (o una altre cossa) adeu petonets!
desembre 1st, 2008 at 19:38
(8) espero q us agradi la musica als meus hamster si!
(8)
desembre 6th, 2008 at 12:12
Es superguai per nus nesn tan peques
febrer 8th, 2009 at 20:09
ENS HA AGRADAT MOLT EL VOSTRE TREBALL. NOSALRES TAMBE EN TENIM DOS HÀMSTERS.
agost 30th, 2009 at 12:56
es mol maco aQUEST NOIET QUE DIU AIXO ES MOL ESPESIAL!
GRASIAS!
xD!
agost 30th, 2009 at 12:59
Ja ho crec que si!
el treball es mol bó!
i el noiet mol maco!
agost 30th, 2009 at 13:00
si es veritat el treball es fan6tastic i el noiet molt maco!
octubre 15th, 2009 at 17:55
La vostre pàgina esta molt bé tenia que fer un treball i m’ha servit d’ajuda.
dew
febrer 11th, 2010 at 18:07
Estic preparant la programació per les oposicions i la vostra pàgina m’ha ajudat molt! Espere poder estar ben prompte fent activitats tan bones com les vostres.
Enhorabona!!