BON ESTIU I BONA FEINA

A continuació hi trobareu les activitats d’estiu que heu de fer els alumnes que heu obtingut una qualificació final inferior a 7. 

TREBALL D’ESTIU DE LLENGUA CATALANA

 

QUART D’ESO

  

  1. Realitza les activitats del quadern d’estiu de llengua catalana de quart d’ESO de l’editorial Barcanova. Un cop acabada cadascuna de les unitats, fes les correccions en vermell amb el solucionari que hi ha al final del volum.
  2. Fes 10 dels dictats que trobaràs a l’enllaç de dictats en línia que hi ha al bloc: http://blocs.xtec.cat/09cat4eugenixammar.
  3. Escriu la crònica i el comentari de totes les activitats que vagis fent durant l’estiu. No oblidis d’incloure-hi la recensió dels espectacles que presenciïs. Al final cal que hagis escrit quatre pàgines.
  4. Llegeix un o dos llibres de la llista de la biblioteca d’aula que hi ha penjada al bloc: http://blocs.xtec.cat/bibliaulaxammar. Fes-ne la recensió.

                                                                                                        

 

 

La resta, per no rovellar-vos, cal que llegiu un parell de llibres, que podeu triar de la llista de la biblioteca d’aula (consultable a l’enllaç fix a la dreta del bloc). També és interessant que escriviu: podeu fer algun text de creació o la crònica i el comentari de totes les activitats que aneu fent durant l’estiu. No oblideu d’incloure-hi la recensió dels espectacles que presencieu

 Però sobretot vull desitjar-vos a tots i totes un bon estiu: us el mereixeu!

 

 

 

 

COMENTARI DE POEMES

Recorda que per comentar un poema has d’utilitzar el guió que vam treballar durant el primer trimestre:

1. Lectura i comprensió del text. (Cal llegir atentament el text i buscar al diccionari els mots que no s’entenen. Es marquen els elements que criden l’atenció i que després es comentaran.)

2. Introducció i contextualització. (Indicar el tipus de text, el títol, l’autor, l’època i el moviment literari al qual pertany).

3. Anàlisi mètrica. (Comptar nombre d’estrofes, versos i síl·labes de cada vers. Si hi ha rima, analitzar-la: consonant, assonant, femenina, masculina, encadenada, creuada).

4. Anàlisi del contingut. (Tema i estructura conceptual del poema).

5. Anàlisi recursos estilístics: al·literació, onomatopeia, asíndeton, encavallament, enumeració, epítet, hipèrbaton, paral·lelisme, polisíndeton, anàfora, antítesi, comparació, hipèrbole, interrogació retòrica, ironia, metàfora, metonímia, personificació.

6. Conclusió. (Fer una síntesi global dels trets més destacats del contingut i la forma del poema, a fi de fer-ne la valoració final.)

LECTURA TERCER TRIMESTRE

Poemes que heu de llegir de: Poetria

I

1. La presó de Lleida

    A força de nits

3. L’Elionor

4. Músics cecs de carrer

    Com sé que es besa

    Sirventès

5. Cul d’ampolla

    No m’omplis més de flors: ja no t’estimo

II

1. A una mossa gravada de verola

    Vinyes verdes vora el mar

III

2. La vaca cega

    Assaig de càntic en el temple

    Cant espiritual

     A vegades és necessari i forçós

    Vaca suïssa

    En la mort d’un jove

    Desolació

    Súnion! T’evocaré de lluny…

3. Un lloro, un moro, un mico i un senyor de Puerto Rico

    La foca

    Bel canto

   Evoco rams de fosca

IV

1. Mester d’amor

    Cançó de finestra

    Els meus pits

2. Cant espiritual

    En la meva mort

   Si parlo de la mort

3. Els ocupants

4. Tot l’enyor de demà

5. Si teniu en dones fe

7. Temps

    El professor

8. Les formigues

    Assaig de plagi a la taverna

V

2. Pòster-poema

ACTIVITATS:

1. Preneu notes sobre el contingut i la forma de cadascun dels poemes.

2. Vocabulari.

3. Cal memoritzar i recitar un poema d’un mínim de 10 versos.